Spis dit hår langt og sundt…

Vidste du at det er ikke kun hvordan du plejer dit hår, men mindst ligeså vigtigt hvad du putter I munden..?!

De fleste tror nok at det kun handler om hvordan man plejer sit hår med kur, shampoo og de rigtige styling produkter. Dette er selvfølgelig en vigtig del, men det er også vigtigt at få de rigtige vitaminer igennem kosten.

Go’ kost til sundere og tykkere hår:

  • Laks – Fyldt med Omega 3 fedtsyrer, B12 vitaminer og jern. Hvilket er 3 vigtige ting for både vores hår og krop.
  • Mørke grønne grøntsager (bl.a. Spinat og broccoli) – Indeholder A og C vitaminer, hvilket gør at kroppen udskiller den naturlige Sebum. Som faktisk er kroppens naturlige conditioner. Disse grøntsager indeholder også jern og calcium.
  • Bønner (Såsom kidney bønner og linser) – Inderholder masser af proteiner som får håret til at gro.
  • Nødder – Brazil nødder indeholder bl.a. Selenium som er et mineral der er højt på antioxidanter. Hvilket er rigtig godt for vores hovedbund. Valnødder indeholder også omega-3 som er godt for hårets condition. Andre nødder som mandler og cashewnødder indeholder zinc. Zincmangel kan føre til hårtab. Så sørg for at nødder er en del af din daglige kost!
  • Fjerkræ – Både kylling og kalkun har et højt protein indhold. For lavt protein I god kvalitet kan også føre til hårtab.
  • Æg – Ligegyldigt hvordan du kan lide dine æg, så er det en af de bedste proteinkilder. Æg indeholder også biotin og B-12 som er nogle af de vigtigste skønheds nærringstoffer.
  • Fuldkornsprodukter – Start dagen med en god morgenmad som f.eks. grød eller andre grove morgenmadsprodukter. Gerne med en håndfuld mandler og blåbær som indeholder en masse antioxidanter og C vitaminer. Sørg for at få fuldkornsprodukter I løbet af dagen da disse har et sundt indhold af zinc, jern og B vitaminer.
  • Østers – Indeholder det sund antioxidant Zinc hvilket vores hår elsker.
  • Fedtfattige mælkeprodukter – (som bl.a. skummetmælk og yoghurt), er gode kilder til calcium, some r et vigtigt mineral for hårvækst. De indeholder også valle og casein, to høj kvalitets proteinkilder.
  • Gulerødder – En fantastisk kilde til vitamin A, der fremmer en sund hovedbund. Da en sund hovedbund er afgørende for et skinnende, velplejet hår, er det også en god ide at have gullerødder som en del af kosten.

Undgå alkohol og koffein, da dette er med til at udtørre håret.

Husk også at drikke nok vand, dette hjælper også håret til ekstra fugt!

Sidst men ikke mindst er motion også vigtig for at få hele kroppens system sundt!

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s